Vladimir Fédorov
Encyclopedia
Vladimir Fédorov was a French musicologist, librarian
, and composer
of Russian birth. He studied with André Pirro
at the Schola Cantorum de Paris and studied composition privately with Paul Vidal
. He was President of the International Association of Music Libraries from 1962–1965 and 1968-1971.
‘Les années d’apprentissage de Moussorgsky’, ReM, nos.137–40 (1933), 196–204
Moussorgsky: biographie critique (Paris, 1935)
‘Le théâtre lyrique en URSS’, Polyphonie, i (1947–8), 78–83
‘Paroles dites, paroles chantées’, Polyphonie, ii (1948), 73–80
‘Notes sur la musicologie médiévale’, Polyphonie, iii (1949), 30–37
‘Peut-on parler d’une école bourguignonne de musique au XVe siècle?’, Les cahiers techniques de l’art, ii (1949), 29–36
‘Bach en France’, Revue internationale de musique, no.8 (1950), 165–71
‘André Pirro (1869–1943) und Yvonne Rokseth (1890–1948)’, Mf, iii (1950), 106–19
‘Interférences’, ‘Rossica’, Musique Russe, ed. P. Souvtchinsky (Paris, 1953), i, 27–44; ii, 397–405
‘Le voyage de M.I. Glinka en Italie’, CHM, ii (1956–7), 179–92
‘Correspondance inédite de P.I. Čajkovskij avec son éditeur français’, RdM, xxxix–xl (1957), 61–70
‘Musicien russe ou compositeur européen? (A.K. Glazunov)’, RdM, xli (1958), 60–72
ed., with F. Michel and F. Lesure: FasquelleE (1958–61)
‘Michail Ivanovic Glinka en Espagne’, Miscelánea en homenaje a Monseñor Higinio Anglés (Barcelona, 1958–61), 223–37
‘A propos de quelques lettres de Santini à Bottée de Toulmon’, Festschrift Karl Gustav Fellerer zum sechzigsten Geburtstag, ed. H. Hüschen (Regensburg, 1962), 128–36
‘Debussy vu par quelques Russes’, Debussy et l’évolution de la musique au XXe siècle: Paris 1962, 199–209
‘Des Russes au Concile de Florence, 1438–39’, Hans Albrecht in memoriam, ed. W. Brennecke and H. Haase (Kassel, 1962), 27–33
‘V.V. Stasov chez l’abbé F. Santini’, Anthony van Hoboken: Festschrift, ed. J. Schmidt-Görg (Mainz, 1962), 55–62
‘Lettres de quelques voyageurs russes au XVIIIe siècle’, Festschrift Friedrich Blume, ed. A.A. Abert and W. Pfannkuch (Kassel, 1963), 112–23
‘Serge Prokofiev’, Histoire de la musique, ii, ed. Roland-Manuel (Paris, 1963), 1023–35
‘Les années d’apprentissage de Rameau’, Chigiana, new ser., i (1964), 19–28
‘Čajkovskij et la France (à propos de quelques lettres de Čajkovskij à Félix Makar)’, RdM, liv (1968), 16–95
‘De la bibliothèque et des bibliothécaires: hier et aujourd’hui’, Quellenstudien zur Musik: Wolfgang Schmieder zum 70. Geburtstag, ed. K. Dorfmüller and G. von Dadelsen (Frankfurt, 1972), 19–27
Librarian
A librarian is an information professional trained in library and information science, which is the organization and management of information services or materials for those with information needs...
, and composer
Composer
A composer is a person who creates music, either by musical notation or oral tradition, for interpretation and performance, or through direct manipulation of sonic material through electronic media...
of Russian birth. He studied with André Pirro
André Pirro
André Pirro was a French musicologist and an organist.Born in Saint-Dizier, Pirro learned to play the organ from his father Jean Pirro. In Paris where he became and organist and a choirmaster for the Collège Stanislas de Paris. He studied with César Franck and taught music history at the Schola...
at the Schola Cantorum de Paris and studied composition privately with Paul Vidal
Paul Vidal
Paul Antoine Vidal was a French composer, conductor and music teacher.Paul Vidal was born in Toulouse. He studied at the conservatoires in Toulouse and in Paris, under Jules Massenet in the latter. He won the Prix de Rome in 1883, one year before Claude Debussy did...
. He was President of the International Association of Music Libraries from 1962–1965 and 1968-1971.
Writings
‘Sur un manuscrit de Moussorgskii: les différentes éditions de ses Lieder’, RdM, xiii (1932), 10–23‘Les années d’apprentissage de Moussorgsky’, ReM, nos.137–40 (1933), 196–204
Moussorgsky: biographie critique (Paris, 1935)
‘Le théâtre lyrique en URSS’, Polyphonie, i (1947–8), 78–83
‘Paroles dites, paroles chantées’, Polyphonie, ii (1948), 73–80
‘Notes sur la musicologie médiévale’, Polyphonie, iii (1949), 30–37
‘Peut-on parler d’une école bourguignonne de musique au XVe siècle?’, Les cahiers techniques de l’art, ii (1949), 29–36
‘Bach en France’, Revue internationale de musique, no.8 (1950), 165–71
‘André Pirro (1869–1943) und Yvonne Rokseth (1890–1948)’, Mf, iii (1950), 106–19
‘Interférences’, ‘Rossica’, Musique Russe, ed. P. Souvtchinsky (Paris, 1953), i, 27–44; ii, 397–405
‘Le voyage de M.I. Glinka en Italie’, CHM, ii (1956–7), 179–92
‘Correspondance inédite de P.I. Čajkovskij avec son éditeur français’, RdM, xxxix–xl (1957), 61–70
‘Musicien russe ou compositeur européen? (A.K. Glazunov)’, RdM, xli (1958), 60–72
ed., with F. Michel and F. Lesure: FasquelleE (1958–61)
‘Michail Ivanovic Glinka en Espagne’, Miscelánea en homenaje a Monseñor Higinio Anglés (Barcelona, 1958–61), 223–37
‘A propos de quelques lettres de Santini à Bottée de Toulmon’, Festschrift Karl Gustav Fellerer zum sechzigsten Geburtstag, ed. H. Hüschen (Regensburg, 1962), 128–36
‘Debussy vu par quelques Russes’, Debussy et l’évolution de la musique au XXe siècle: Paris 1962, 199–209
‘Des Russes au Concile de Florence, 1438–39’, Hans Albrecht in memoriam, ed. W. Brennecke and H. Haase (Kassel, 1962), 27–33
‘V.V. Stasov chez l’abbé F. Santini’, Anthony van Hoboken: Festschrift, ed. J. Schmidt-Görg (Mainz, 1962), 55–62
‘Lettres de quelques voyageurs russes au XVIIIe siècle’, Festschrift Friedrich Blume, ed. A.A. Abert and W. Pfannkuch (Kassel, 1963), 112–23
‘Serge Prokofiev’, Histoire de la musique, ii, ed. Roland-Manuel (Paris, 1963), 1023–35
‘Les années d’apprentissage de Rameau’, Chigiana, new ser., i (1964), 19–28
‘Čajkovskij et la France (à propos de quelques lettres de Čajkovskij à Félix Makar)’, RdM, liv (1968), 16–95
‘De la bibliothèque et des bibliothécaires: hier et aujourd’hui’, Quellenstudien zur Musik: Wolfgang Schmieder zum 70. Geburtstag, ed. K. Dorfmüller and G. von Dadelsen (Frankfurt, 1972), 19–27